Mevlevî Âyinleri ve Semâ Töreni | NEYZENLER DERGÂHI
Mevlevî Âyinlerinin sadece müzikal olarak bir saz heyeti ile ve semâ olmadan icra edilmesine; “Âyin Mûsıkîsi” denir. Âyin Musıkîsi icrası 5 bölümden oluşur. Ney Taksimi. ... MUTRIP HEYETİ: Semâ Âyinini icrâ edecek müzisyenlerden meydana gelir: Kudümzenbaşı: Diğer kudümlerin başıdır. Neyzenbaşı: Bütün neyzenlerin başı ve tüm mutrıp heyetinin şefi ve sorumlusudur. Neyzenler: Dini musıkîmizde ve bilhassa Mevlevi Âyinlerinin icrâsında en temel saz ney olduğu için sayıca diğer enstrumanlardan fazladır. Neyzenbaşı ve neyzenler tüm ayin boyunca, Mevlânâ’ya saygıdan dolayı ayakta dururlar. (Günümüzde bu geleneğe pek fazla riâyet edilmemektedir.) Gizle
Mevlevi Âyini ve Semâ « Bilgiustam
Mevlevi Âyini ve Semâ. Klasik Türk Mûsikisi’nde ve Dini Mûsiki’de Mevlevilerin önemi büyüktür. Özü itibariyle mûsikimizdeki bu nadide sanatsal yapının tekkelerde gerçek enginliğine ulaştığını söyleyebiliriz. Mevlevilerin ise bu hususta ayrı bir gayreti olmuştur. Tabi ki bu gayret ile Türk Mûsikisi’nin en önemli bestekârları yetişmiş ve birçok önemli eser mûsikimize kazandırılmıştır. Mevlevilerin mûsikiye olan özel ilgisinin sebebi ise Hz.Mevlâna’nın mûsikiye olan bakış açısıdır. ... Kaynakça: http://www.mutriban.com/sema-toreni-ve-mevlevi-ayinleri. Yazar:Özlem Yüksel. Mevlana Mevlevi mevlevi ayini mevlevi ayini gösterisi mevlevi ayini nedir sema sema gösterisi sema nedir. Gizle
MEVLÂNÂ VE SEMÂ’ — Semazen
Bu sebeple bir çok ülkeye heyetlerimiz gitti. Mevlânâ ve fikirleri anlatıldı. Mevlevi musikisi ve sema gösterisi sunuldu. Amerika’da Mevlânâ’dan yapılan çeviriler çok revaç bulduğu hep söylenegelir. * Mevlânâ insandan, insanın olgunlaşmasından bahsediyor. ... Peki sema nedir. Onun iç anlamında neler vardır? Mevlevi âyînine semâ denir. Hz. Mevlânâ zamanında belli bir nizâma bağlı kalmaksızın dînî ve tasavvûfî bir coşkunluk vesîlesiyle icrâ edilirdi. Düzenli hale daha sonra sokulmuştur. Gizle
MEVLEVÎ ÂYİNİ - TDV İslâm Ansiklopedisi
Sadettin Heper, Mevlevî Âyinleri, Konya 1979. W. Feldman, Music of the Ottoman Court, Berlin 1996, s. 85-99. Fuat Yöndemli, Mevlevîlikte Semâ Eğitimi, Ankara 1997. Ömer Tuğrul İnancer, “Osmanlı Musikîsi Tarihinde Tasavvuf Musikîsine Bir Bakış”, Osmanlı, Ankara 1999, X, 683-689. Cinuçen Tanrıkorur, “Osmanlı Mûsikîsinde Mevlevî Âyini Besteciliği”, a.e., X, 707-721. Gizle
Nağme-i Aşk: Mevlevî Âyinleri | Son Peşrev ve Yürük Semai - Neyzen Emin Dede
Mevlevî literatüründe âyîn-i şerif olarak geçen bu tabir aynı zamanda Mevlevî âyini icrası için de kullanılmaktadır. Ancak semâ veya mukabele de denilen Mevlevî âyini sadece âyîn-i şerif okunmasından ibaret değildir. ... Son zamanlarda yapılan temsilî semâ gösterilerinde ise yukarıdaki sıra 4. maddeden itibaren uygulanmaktadır. Bir dinî mûsiki terimi olarak âyin, söz ve saz mûsikisinin birlikte ve nöbetleşe yer aldığı, üslûp ve inşa bakımından tekke mûsikisinin yüksek değerde ve seçkin eserlerine denilmektedir. Gizle
Mevlevi Sema Töreni
02 Mevlevi Sema- Berat.png Mevlevî Sema Töreni, Allah’a ulaşma yolunun derecelerini sembolize eden, içinde dini öğe ve temalar barındıran ve bu haliyle ayrıntılı kural ve niteliklere sahip tasavvufî bir törendir. Mevlevîliğe özel bu seremoni, Mevlânâ Celâleddîn Rûmî (ö. 17 Aralık 1273) zamanında belli bir kurala bağlı kalmaksızın yapılırken Sultan Veled ve Ulu Arif Çelebi zamanından başlayarak disiplinli bir şekilde icra edilmiştir. Bu kurallar, Pir Adil Çelebi zamanına kadar geliştirilmiş ve son şeklini alarak günümüze kadar gelmiştir. ... Devr-i Veledî’den sonra başlayan ayinde semazenler usulünce hırkalarını çıkarır, dünyevi işlerinden soyunurlar. Gizle
Mevlâna, Mevlevilik, Sema | Pakman World
Ahmed b. Feridun Sipahsalar, Mevlânâ’nın Şems-i Tebrizî ile mülakatından önce semâ’ etmediğini, Şems’in talebi üzerine semâ’ etmeye başladığını ve bunu ölünceye kadar bırakmadığını, onu yol (tarîk) ve âyin haline getirdiğini nakleder. Mevlana önceleri tek başına belli bir nizâma bağlı kalmaksızın dînî ve tasavvûfî bir coşkunluk vesîlesiyle sema yapardı. ... Mevleviler Sema’ eder. Her tarikatın zikir ederken (Allah’ı anarken) kendilerine özgü bürhanları vardır. Mevleviliğin de bürhanı Sema’ dır. Sema’ ederken baş dönmez mi? Sema’ belli kuralları ve teknik eğitimi olan bir zikir şeklidir. Sema eğitimi alırken vücudu yavaş yavaş belli eğitimlerle hazırlayarak baş dönmesi ortadan kalkar. Gizle
Konya Mevlevî Topluluğu » Konya Mevlevi » Mevlevilikte Semâ’
Bu nitelikteki hareketlere devr, deverân, hareket, raks ve semâ’ gibi isimler verilmiştir. Semâ’ hem işitme ve dinleme hem de dinlenen âhenkli ve hoş sadanın tesiriyle hareket ve raks etme anlamında kullanılmıştır. Genellikle dervişler döne döne raks ettiklerinden de semâ’a devir ve deveran (dönmek) da denilmiştir. O yapılan yere de Semâhane denilir. ... Mukabele asırlar boyu sürdürülen bir Mevlevî zikri veya âyîni/ritüeli dir. Bugün izlemekte olduğumuz semâ’, Mevlâna’dan epey sonra bu şekli almıştır. Mevlâna gerek Mesnevî’de gerekse Divân’ında Sema’ın önemini belirtir, hatta Mesnevî’sine : “Bişnev ez ney/ dinle neyden” cümlesiyle başlar. Gizle
Mevlevi Sema Ayini ‹ Hodjapasha | Hodjapasha
Mevlevi Sema Ayini 2005 yılında UNESCO tarafından da Dünya Kültür Mirası’nın bir parçası kabul edilmiş, 800 yıllık bir gelenek olarak Türk kültürünün en önemli zenginliklerinden biridir. Mevlevilik; tamamen sevgi ve hoşgörü üzerine kurulmuş bir kurumdur. Hazreti Mevlâna, yaradana gönül veren, bütün dünyadaki yaratıkları yaradandan ötürü sevmeyi ve bizlere sevgiden söz etmeyi öğreten bir aşk piridir. Gizle
Sabah Ülkesi | Kültür-Sanat ve Felsefe Dergisi MEVLEVÎ SEMÂININ SEMBOLİK DEĞERİ VE ADABI - Sabah Ülkesi | Kültür-Sanat ve Felsefe Dergisi
Selâm sonlarında müziğin ritmi değişir ve semâ durur. Şeyh, postun önüne doğru ilerleyerek selâm duaları okur ve selamlaşılır. Bu sırada müzik devam etmektedir. ... Rauf Yekta’ya göre “Mevlevî ayinleri sıradan eserler değildir, bunlar ruhani bir musikinin vecd ü hâl mahsulüdür.”27 Güftesi özellikle Hz. Mevlânâ’nın Dîvân-ı Kebîr, Rubâîyyât ve Mesnevî’sinden, bazen de Sultan Veled, Ulu Ârif Çelebi gibi Mevlevî büyüklerinin Farsça şiirlerinden seçilen âyîn-i şerîfler; Dinî musikimizin önemli bir bölümü olan Mevlevî Âyîni formunu oluşturmuşlardır. Gizle